top of page
Search

Vodič za investiranje u zlato!

Ukoliko se pitate da li treba da posedujete dragocene metale i da li je investiranje u zlato za Vas, u ovom tekstu dobićete odgovore na Vaša pitanja.


Investiranje u zlato je izgradnja otpornog temelja za Vaš investicioni portfolio. Vekovima je zlato cenjeno kao konačno, vredno i čvrsto ulaganje zbog prirode samog metala i trajnosti na tržištu.


Ulaganje u zlato relativno je jasno, ali važno je imati strategiju i znati nekoliko ključnih činjenica pre nego što počnete.


Ako ste novi ili ste na samom početku i imate ideju za ulaganje, zapitajte se da li razumete šta znači pojam “investiranje” .


Krenimo redom!


Šta je investiranje?


Investiranje je ulaganje Vašeg novca da radi za Vas, a ne da Vi radite za svoj novac. Investiranje uključuje povećanje Vaše kapitalne osnovice kroz raspodelu sredstava u različite vidove ulaganja.


Deo investitora ulaže u deonice, valute i u pasivne instrumente poput hedž i investicionih fondova. Na drugoj strani postoje investitori koji veruju u plemenite metale, pa odlučuju da određeni procenat sredstava investiraju u njih.


Investicione strategije donose investitoru prihode na godišnjem nivou. Uobičajeno je da investicije zarađuju između 4 i 10% godišnje na vrednost uložene kapitalne osnovice.


Dosledno povećavajući svoju kapitalnu osnovu, investitori povećavaju svoje bogatstvo, bez potrebe da imaju stalno radno okruženje, da svakodnevno odlaze na posao i budu kontinuirano angažovani, kako bi zaradili više novca.


Šta je novac?


Idemo sada na sledeći pojam, a to je novac. Znate li kako je definisan novac? Novac je u načelu jedinica razmene. Ostale karakteristike novca uključuju potrebu da on bude prenosiv, izdržljiv i deljiv. Novac takođe mora delovati kao “skladište vrednosti” tokom vremena.


Od ranih civilizacija, u zapisanoj istoriji, društvo se oslanjalo na upotrebu plemenitih metala, zlata i srebra, za pokretanje svoje ekonomije. Kinezi, Grci i Rimljani, svi su koristili zlato i srebro kao temelj svojih monetarnih sistema.


Tek poslednjih nekoliko decenija papirne valute su bez pokrića u vrednosti zlata ili srebra. Tokom istorije, ljudi su se za obavljanje transakcija uvek oslanjali na zlato koje i dan danas zadržava svoju vrednost.


Šta je zlatni standard?


Ako ste ikada čuli za pojam Zlatni standard, ali ne znate o čemu se radi, onda je ovo pravo mesto da to saznate. Do 1933. zlatni i srebrni novčići smatrali su se novcem. Ljudi bi ulazili u radnje i kupovali robu sa zlatnim i srebrnim novčićima.


Zlatni standard postoji kad monetarne vlasti poseduju dovoljno zlatnih rezervi da sav novac koji je pušten u opticaj konvertuju u zlato.


Zlatni standard ograničava moć vlada za inflacijom cena kroz prekomerno izdavanje (štampanje) papirne valute.


Nakon Drugog svetskog rata, dogovorima postignutim na Konferenciji u Bretton Woods-u 1944. godine, stupio je na snagu poslednji Zlatni standard po kojem su mnoge zemlje vezale kurs svojih valuta za američki dolar. SAD su tada obećale fiksnu cenu zlata od 35 dolara po unci.


Posledično, sve valute vezane za kurs dolara su time dobile fiksnu vrednost u zlatnom smislu. Francuska je za vreme predsednika Charles de Gaullea, do 70-ih godina prošlog veka, smanjila rezerve dolara kupujući za njih zlato od vlade SAD-a, smanjujući time američki ekonomski uticaj u svetu.


Na kraju, u avgustu 1971., predsednik Richard Nixon suspendovao je Zlatni standard na neodređeno vreme, kako bi sprečio dalji odliv zlata iz SAD-a. Odluka je stupila na snagu 15.08.1971.godine.


Nakon toga, Federalne rezerve više nisu smele dolare menjati za zlato. To je u narednih nekoliko desetina godina dovelo do rasta stope inflacije i ogromnog porasta cene zlata.


Još malo podataka kroz istoriju!


Topljenje zlata prvo se pojavilo u drevnom Egiptu i postalo je povezano sa složenim pogrebnim obredima te kulture kad su primetili da ovi metali ne dobijaju mrlje niti korodiraju.


Do 350. godine pre Hrista zlatni novčići kružili su Kinom.


Zlato je bila valuta Rimskog Carstva, a upravo je potraga za zlatom odvezla legije španskih konkvistadora i ranih engleskih kolonista u Novi svet.


Kad su u Kaliforniji 1849. godine otkrivena velika nalazišta zlata, počela je velika migracija stanovništva na zapad, duž Oregonove staze (Oregon trail), tim povodom, što je dovelo do čuvene zlatne groznice. Sjedinjene Američke Države 1879. godine usvajaju čist zlatni standard - pri čemu je sav štampani papirni novac podržao jednaku količina fizičkog zlata.


Ovo upravo daje sliku zlata kao možda najstarijeg i najbolje razvijenog tržišta na svetu. Zato je razumljivo da zlato čini okosnicu mnogih portfolija u kojima je potrebna zagarantovana određena mera sigurnosti.


Kako bi se postigla maksimalna stabilnost portfolija, pojedini stručnjaci predlažu da minimum 15% ukupne vrednosti portfolija treba da bude u zlatnim polugama ili dukatima.


Stručnjaci preporučuju kupovinu zlata i čuvanje, umesto da se trguje sa njim, jer zlato služi i kao vrsta osiguranja.


Kao što svakodnevno ne trgujete svojom polisom životnog osiguranja, kućom ili automobilom, tako i zlato treba dugoročno da bude prisutno u Vašem portfoliju.


Velika prednost ove strategije je da je zlato odlično za dugoročno upravljanje bogatstvom - čak i generacijama. Budući da se može računati da će u doglednoj budućnosti zlato zadržati svoju vrednost, to je idealan način investiranja.


Ova vrsta stabilnosti gotovo je jedinstvena u finansijskom svetu - valuta, zalihe, imovina, pa čak i određene vrste obveznica s vremenom mogu propadati.


Evo nas i kod kupovine!


Sada kada ste upoznati sa bitnim pojmovima, da vidimo kako treba da izgleda investiranje u zlato!


Nakon što donesete odluku da određeni procenat Vašeg portfolija investirate u zlato, postavlja se pitanje kako to učiniti. Prvo, važno je shvatiti da nisu sve zlatne investicije jednake u smislu bezbednosti.


Želite da budete sigurni u to šta kupujete? Bilo da želite da kupite zlatne poluge ili zlatne dukate - pre same kupovine neophodno je da se dobro raspitate.


Preporučuje se edukacija o investiranju u zlato putem interneta. Odnosno, pronađite potencijalne dobavljače u svojoj regiji i zatim pronađite recenzije - dobre i loše utiske kupaca vezane za tog dobavljača.


Možete pročitati iskustva ili čuti lično preporuku nekog ko je već sarađivao sa prodavcem koga ste odabrali. I sami znate da je preporuka najbolji vid reklame.


Na ovaj način saznaćete sve što Vas zanima u vezi sa Vašim ulaganjem, načinom kupovine i dostave.


Ovo morate shvatiti kao imperativ. Ne želite da budete prevareni i da uložite u nešto što nije onako kako je predstavljeno.